Socialiniai tinklai kiekvienam mūsų suteikė auditoriją, į kurią galime kreiptis. Kai kuriems, apdovanotiems talentu, užsispyrimu ir sėkme, pavyko tapti skaitmeninio pasaulio balsais. Juos galima pavadinti naująja žiniasklaida, bet mums tinkamesnis atrodo penktosios valdžios terminas. Jis ir leidžia atskirti tradicinę žiniasklaidą (ketvirtąją valdžią) nuo nuomonės formuotojų, taip pat parodo tęstinumą ir ryšį – konkurenciją dėl auditorijos dėmesio, reklamos biudžetų ir, žinoma, įtakos.
Pirmajame IQ temos straipsnyje daugiausia dėmesio skyrėme gyvenimo būdo ir pramogų influenceriams, kurie lemia žmonių vartojimą, prekių ar paslaugų pasirinkimą, teikia pramogą. Tačiau yra ir kita nuomonės formuotojų kategorija. Svarbiausias jų tikslas yra visuomeninė ir politinė įtaka.
Ir vieni, ir kiti veikia anksčiau beveik vien žiniasklaidai priklausiusioje teritorijoje, apibrėžtoje tam tikromis taisyklėmis, įstatymais, etikos normomis. Nuomonės formuotojai auditorijos dydžiu ir įtaka dažnai ne tik prilygsta daugeliui tradicinių žiniasklaidos priemonių, bet ir jas pranoksta, tačiau jų veiklos reglamentavimas vis dar išplaukęs ir tik pradedama rimčiau svarstyti, kaip tai reguliuoti ir apskritai, ar reikia tai daryti.
Ar faktai negadina istorijos?