Asmeninis archyvasEuropos Komisija svarsto Tabako akcizų direktyvos pokyčius, kurie numato, kad EK galėtų nustatyti vienodą minimalų tabako gaminių akcizo tarifą visoms valstybėms narėms, o dalį surinktų pajamų tiesiogiai pervesti į ES biudžetą.
Idėja kilo, kai Europos Komisija pavargo, rengiant kiekvieną naują septynerių metų ES biudžetą, derėtis su Vokietija, Prancūzija ar Vengrija dėl jų finansinių įnašų. Todėl atsirado siūlymas nustatyti fiksuotas įmokas: visos šalys narės solidariai atsisakytų dalies įplaukų iš tabako akcizų, pervesdamos jas į bendrą ES biudžetą.
Logiška manyti, kad tokiu atveju turėtų mažėti valstybių narių įnašai arba net turėtų būti jų atsisakyta, tačiau ar taip nutiks – neaišku. Atsisakydamos pajamų iš tabako akcizų, šalys narės faktiškai perleistų Europos Komisijai dar vieną savo autonomijos dalį – mokesčių suverenitetą. Vargu ar visos valstybės tam pritars, todėl direktyvos perspektyvos išlieka miglotos, tačiau problemos, susijusios su tabako akcizais, niekur nedings.
Akcizų suvienodinimo siekiama todėl, kad jų lygiai skirtingose ES valstybėse labai skiriasi, o tai sukelia ekonominių nuostolių šalims, kurių gyventojai tiesiog apsiperka kaimyninėse valstybėse, kur tabako gaminiai pigesni.
Pavyzdžiui, nuo kitų metų Lietuvoje įsigaliosiantis akcizo tarifas cigarečių pakeliui sieks mažiausiai 2,6 euro. Tai reiškia, kad, nepriklausomai nuo galutinės kainos, mažiausiai bus sumokama apie 2,6 euro akcizo mokesčio. Tuo tarpu Prancūzijoje, kuri neoficialiai pasisako už griežtesnį akcizų suvienodinimą, ši dalis siekia 5-6 eurus, tad vien akcizo suma Prancūzijoje dažnai viršija visą cigarečių pakelio kainą Lietuvoje. Natūralu, kad Prancūzija nori skatinti ir spausti mažesnius akcizus taikančias valstybes juos palaipsniui didinti.
Tuo metu tokios šalys kaip Lietuva, turinčios sienas su ne ES valstybėmis, iš kurių nelegaliai įvežamos, atskraidinamos ar atplukdomos pigesnės kontrabandinės cigaretės, pabrėžia, jog didesni akcizai skatina kontrabandą. Šešėlinės prekybos tabako gaminiais problema yra didelė. Pasienyje su Baltarusija įrengus geležinkelio krovinių skenerius (nes būtent per geležinkelius buvo gabenama didžioji dalis nelegalių cigarečių), kontrabandininkai ėmė naudoti oro balionus.
Būta ir kitos ES iniciatyvos – uždrausti cigaretes su filtrais. Kaip bebūtų paradoksalu, tuo pat metu siekiant ir didinti akcizų pajamas, ir mažinti apmokestinamos produkcijos apimtį – tikėtina, kad tai buvo susiję su biurokratiniais dalykais, kai skirtingus teisės aktų projektus rengia du Komisijos direktoratai, kurie tarpusavyje nederina veiksmų.
Ši šalių nepalaikyta iniciatyva turėjo logikos – cigaretės labiau susijusios su komfortu ir įpročiu nei su sveikata, todėl jų atsisakymas turėtų mažinti rūkymo patrauklumą. Tačiau, atsižvelgiant į mūsų geografinę padėtį, labiausiai tikėtina, kad Lietuvoje cigarečių su filtru poreikį būtų greitai patenkinusi kontrabanda. Žmonės už ES ribų motyvuoti atgabenti mums prekių, kurių oficialiai turėti nebegalime.
Živilė Simonaitytė-Vasiliauskienė yra VU Ekonomikos ir verslo administravimo fakulteto (VU EVAF) mokslininkė, dėstytoja
Tekstas parengtas pagal tinklalaidės „Blind spot“ epizodą „Živilė Simonaitytė-Vasiliauskienė: kai biudžetas prasilenkia su realybe“. Šį ir kitus epizodus rasite: https://arturasjonkus.substack.com/podcast









