Meniu
Prenumerata

trečiadienis, vasario 5 d.


KOMENTARAS
Kaip pasauliniai iššūkiai formuoja mūsų pasirinkimus? 2025 m. vartotojų tendencijos
Indrė Radavičienė
Asmeninis archyvas
I. Radavičienė.

Šiandien vartotojai susiduria su daugybe iššūkių, kurie ne tik keičia jų gyvenimo būdą, bet ir formuoja naujas tendencijas. Pasaulinė pandemija, klimato kaita, politinis nestabilumas ir finansiniai suvaržymai skatina mus permąstyti savo prioritetus ir vertybes, dėl ko su laiku tampame skeptiškesni, dažnai įjungiame perdėtą ribojimo-kontrolės režimą. Šiame kontekste žmonės vis dažniau renkasi investuoti į tai, kas svarbiausia – sveikatą, psichinę ir emocinę gerovę bei vis labiau vertina prekių ženklus, į kasdienį gyvenimą įnešančius laimės ir atsipalaidavimo akimirkų.

Pasaulio sveikata – kiekvieno iš mūsų reikalas

Klimato kaitos poveikis jaučiamas vis stipriau ir vis labiau paliečia kiekvieną iš mūsų. Maisto trūkumas, augantys sveikatos priežiūros sistemos iššūkiai ir senėjanti visuomenė – tai problemos, kurios neramina vartotojus. Ekonominis nestabilumas ir darbo vietų neužtikrintumas tik dar labiau sustiprina šį nerimą, todėl vartotojai ieško sprendimų, kurie leistų jiems jaustis saugiai ir užtikrintai. Taip pat sveikatos priežiūros sistemos patiria spaudimą dėl senėjančios visuomenės, didėjančio nutukimo ir psichikos sveikatos problemų.

Dirbtinio intelekto kuriamos galimybės ir iššūkiai

Technologijų pažanga, ypač dirbtinio intelekto srityje, atveria naujas galimybes, tačiau kartu kelia ir naujų iššūkių – tiek dėl biotechnologijų pažangos, tiek dėl dirbtinio intelekto (DI) teikiamų galimybių ir iššūkių. Įtraukiančios technologijos suteikia galimybę patirti pasaulį kitaip. Paradoksalu: vartotojai vis daugiau laiko praleidžia prie ekranų, tačiau vis intensyviau ieško būdų, kaip sumažinti ekranų laiką ir skirti daugiau dėmesio realiems ryšiams su žmonėmis.

Asmeniniai rūpesčiai: kas svarbiausia?

Kintant vartotojų prioritetams, asmeniniai finansai vis dažniau įvardijami kaip pagrindinis iššūkis. Daugelį neramina įperkamo ir sveiko maisto trūkumas bei ribotos galimybės gauti kokybišką sveikatos priežiūrą. Be to, visuotine problema laikomas politinis nestabilumas, keliantis nerimą įvairaus amžiaus vartotojams.

Jaunesni vartotojai dažniau akcentuoja tokias temas kaip korupcija ir lyčių lygybė, o vyresnio amžiaus žmonės labiau susirūpinę politiniu nestabilumu ir socialinių vertybių nykimu.

Pasitikėjimo krizė

Vis mažėjantis pasitikėjimas tiek Vyriausybe, tiek didžiaisiais prekių ženklais ilgainiui tapo viena iš pagrindinių problemų. Vartotojai jaučiasi apgauti, kai organizacijos prioritetas yra pelnas, o ne jų gerovė. Pradėta manyti, kad pelnas skirstomas nesąžiningai, o investicijos į ekologiją dažnai atrodo kaip manipuliacija. Todėl labai svarbu, kad prekių ženklai būtų skaidrūs ir sąžiningi, atitikdami vartotojų lūkesčius ir vertybes.

Sveikesnis gyvenimo būdas

Po pandemijos vartotojai gręžiasi į sveikesnį gyvenimo būdą. Jie siekia investuoti į savo sveikatą ir gerovę, mažina maisto atliekų kiekį ir renkasi visapusiškai ekologiškesnius sprendimus, pavyzdžiui, naudoja mažiau aplinkai kenkiantį transportą ir augina savo daržoves.

Laikas, praleistas su šeima ir draugais gamtoje, tapo prioritetu, o barai ir naktiniai klubai, anksčiau buvę vienais pagrindinių susibūrimo centrų, praranda savo pozicijas.

Mėgavimasis gyvenimu

Vartotojai vis dažniau investuoja į kasdienes patirtis, kurios suteikia laimės ir malonumo akimirkų. Šventės ir renginiai tampa puikia proga apdovanoti save už sunkų darbą, o tai rodo, kad žmonės siekia rasti džiaugsmą net ir sudėtingais laikotarpiais.

Šios tendencijos ne tik atspindi mūsų laikų iššūkius, bet ir rodo kintančias vertybes. Kaip mes reaguojame į šiuos pokyčius, nulems ne tik mūsų asmeninę gerovę, bet ir visos visuomenės ateitį. Tai – galimybė mums visiems tapti aktyviais pokyčių dalyviais, siekiant tvarios ir atsakingos ateities.

Indrė Radavičienė yra VU Ekonomikos ir verslo administravimo fakulteto mokslininkė, rinkodaros ekspertė

2025 01 29 10:59
Spausdinti