Asmeninis archyvasArtėjant metų pabaigai, Briuselyje toliau intensyviai vyksta politikos formavimas, o derybos dėl Europos Sąjungos (ES) ilgalaikio biudžeto tampa vis intensyvesnės. Pasak vieno ES diplomato, šios derybos dėl „daugiamečio finansinio plano“ (DFP), kuris apima ES išlaidas 2028–2034 m., tampa „sunkiausiomis ES istorijoje“. Liepos mėnesį Europos Komisija (EK) be gėdos pasiūlė beveik padvigubinti savo išlaidas nuo maždaug 1,2 trln. eurų per septynerius metus iki 2 trln. eurų, nepaisant to, kad šį rudenį Europos Audito Rūmai išleido „neigiamą“ nuomonę dėl ES išlaidų šeštus metus iš eilės.
Taip pat EK paprašė daugiau vadinamųjų „nuosavų išteklių“ galių, kurios prilygsta ES mokesčiams, visų pirma didelėms įmonėms, tabakui, elektronikos atliekoms ir anglies dioksido išmetimams.
Tai, kaip EK biurokratija nutolo nuo realybės, parodė faktas, kad pasiūlytas „Europos įmonių išteklius“ (CORE), kuris generuotų apie 6,8 mlrd. eurų per metus, apmokestinant įmones, kurių metinė apyvarta viršija 50 mln. eurų ir kurios turi nuolatinę buveinę ES, negavo nė vienos teigiamos pastabos iš nė vienos ES valstybės narės, kai buvo pristatytas.
Taip pat „Tabako akcizo nuosavi ištekliai“ (TEDOR) susiduria su stipriu pasipriešinimu. Liepos mėnesį Švedijos finansų ministrė Elisabeth Svantesson pavadino šį pasiūlymą „visiškai nepriimtinu“, atkreipdama dėmesį į tai, kad EK nori kovoti ne tik su tabako gaminiais, bet ir su tabako pakaitalais. Ji pareiškė: „Atrodo, kad EK pasiūlymas reikštų labai didelį baltojo snuso apmokestinimo padidinimą, be to, EK nori, kad mokesčių pajamos atitektų ES, o ne Švedijai.“
Tad neatsitiktinai Švedija priešiškai žiūri į tokį paternalistinį požiūrį. Ši šalis yra vienintelė ES valstybė narė, kuriai taikoma išimtis iš ES draudimo dėl snuso, kuris yra alternatyva rūkymui. Po trijų dešimtmečių rezultatai yra aiškūs: Švedija ne tik turi vieną iš mažiausių rūkymo rodiklių Europoje, bet ir turi daug mažiau su rūkymu susijusių ligų. Palyginti su kitomis ES šalimis, Švedijoje yra 44 proc. mažiau su tabaku susijusių mirčių, 41 proc. mažiau plaučių vėžio atvejų ir 38 proc. mažiau mirčių nuo vėžio.
EK, atrodo, net nesupranta šio požiūrio šalininkų argumentų, nes tokie asmenys kaip EK narys, atsakingas už ES tabako akcizo direktyvos peržiūrą, Wopke Hoekstra, Europos Parlamento klausyme pareiškė, kad „rūkymas žudo, elektroninių cigarečių rūkymas žudo“. “ W. Hoekstra taip prilygino šiuos du dalykus, nors pagal Jungtinės Karalystės vyriausybės sveikatos departamento duomenis „geriausi skaičiavimai rodo, kad elektroninės cigaretės yra 95 proc. mažiau kenksmingos sveikatai nei įprastos cigaretės“.
NVO spaudimas
Taip pat Danijos pirmininkaujama Europos Sąjungos Taryba yra paternalistų pusėje. Pranešama, kad spaudžiama NVO, ji sustiprino savo požiūrį, pateikdama naują pasiūlymą iš dalies pakeisti ES tabako akcizo direktyvą (TED), numatydama žymiai didesnius mokesčius daugumai tabako ir nikotino produktų. „Brussels Signal“ pažymi, kad „peržiūrėtame Danijos pasiūlyme pateikiamos griežtesnės apibrėžtys, didesni mokesčių tarifai ir agresyvesnis požiūris į spragų užpildymą. Jis atspindi tokių griežtos linijos NVO kaip „Smoke Free Europe“ prioritetus ir, atrodo, kai kuriais aspektais prieštarauja valstybių narių pozicijoms ir vykstančioms mokslinėms diskusijoms.
Danijos pakeitimuose priimami NVO palaikomi skaičiais išreikšti pasiūlymai. Juose numatyta nustatyti kaitinamų tabako gaminių (HTP) mokesčio tarifą (360 eurų už kilogramą), tai yra daugiau nei dvigubai didesnį nei EK pradinis pasiūlymas – 155 eurai už kilogramą.“
Be abejo, Danijos pirmininkavimas galėjo išvengti NVO pateiktų pasiūlymų kopijavimo, ypač atsižvelgiant į vykstantį NVO skandalą, kai paaiškėjo, kad EK būtų išleidusi milijardus mokesčių mokėtojų pinigų NVO, tuo pačiu suteikdama joms instrukcijas, kaip daryti įtaką ES politikos formavimui.
Pieteris Cleppe’as yra BrusselsReport.eu vyriausiasis redaktorius









