Meniu
Prenumerata

penktadienis, balandžio 19 d.


KOMIVOJAŽIERIAUS PROBLEMA
Rusijai pradėjus karą, JAV verslas susimąstė, ką gero žada ir kokius pavojus kelia užsienio rinkos
The Economist
Shutterstock

Tarptautines amerikiečių įmones užgriuvo eižėjančio pasaulio bėdos

Sunku prisiminti kitą atvejį, kad iš šalies būtų pasitraukta taip staiga kaip iš Rusijos. Vladimirui Putinui užpuolus Ukrainą, vos per kelias dienas viena po kitos amerikiečių įmonės nuo „Apple“ iki „Exxon Mobil“ sustabdė veiklą Rusijoje arba pranešė, kad ją nutrauks. Gamyklų ir kito turto ten turinčios įmonės galvoja, kaip apsisaugoti nuo galimo turto nusavinimo. JAV technologijų milžinės įveltos į mūšį dėl klaidingos informacijos – Rusijos valdžia kovo 4-ąją užblokavo prieigą prie feisbuko ir pranešė, kad „melagienų“ apie karą platintojams gresia kalėjimas arba bauda. Kitą dieną „Visa“ ir „Mastercard“ pranešė, kad sustabdys bet kokią veiklą Rusijoje.

Su šia šalimi susijusi rizika verslui – didžiulė. Ji rodo ir platesnį reiškinį. Tarptautinės JAV įmonės atsidūrė eižėjančiame pasaulyje. Kadaise per komerciją lengvesnių santykių su geostrateginėmis konkurentėmis siekusios šalys vis dažniau griebiasi tarifų ir sankcijų, kad pakenktų įžvelgtoms priešininkėms. Nuo Pekino iki Briuselio politikai tikisi, kad pramonės politika apsaugos jų ūkius nuo išorinio spaudimo: karo, pandemijos ar geopolitinių varžybų. Kovo 1-ąją metiniame pranešime JAV prezidentas Joe Bidenas gyrė protekcionizmo pranašumus. „Užuot pasikliovę užsienio tiekimo grandinėmis, – kalbėjo prezidentas, – pasigaminkime čia, JAV.“

Kintant pasaulinės komercijos taisyklėms, didžiausios JAV įmonės irgi keičiasi. Jos bando būdus, kaip galėtų sumažinti riziką ir, kai įmanoma, išlošti iš pramonės politikos. Sunkus darbas. Kaip nurodo bankas „Goldman Sachs“, daugiausia į vidaus rinką orientuotų JAV įmonių akcijų kainos nuo metų pradžios smuko 5 proc. O nuo pajamų iš užsienio priklausomų JAV įmonių – beveik triskart žemiau.

2022 04 28 09:14
Spausdinti